Wydawnictwo Poznańskie Studia Polonistyczne

 

O Wydawnictwie

Kontakt

Deklaracja dostępności

Dla  autorów

Newsletter

Książki

Seria Literacka

Seria Językoznawcza

Inne

Libri librorum

Modlitewniki

Wydania cyfrowe

Series Apocryphorum Polonorum Selectorum

Czasopisma

Seria Literacka

Seria Językoznawcza

Porównania

Poznańskie Studia Slawistyczne

Katalogi wydawnicze

Linki

Nakład wyczerpany

Cena: 20 zł

Format: 135 × 230 mm
Liczba stron: 358
Oprawa: miękka
ISSN: 1233-8680
Rok wydania: 2018

Do pobrania

PSP SL 33_spis

Joanna Grądziel-Wójcik, Agnieszka Kwiatkowska, Ewa Rajewska

„Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka”, nr 33 (53)

(Nie)opisane. Poetki polskie XX i XXI wieku (część 2)

Niniejszy numer poświęcony został Autorkom, które jak dotąd nie doczekały się osobnych monograficznych opracowań i które pozostawały w cieniu lub zapomnieniu, poetkom nieopisanym lub opisanym za mało, jednostronnie czy niedostatecznie funkcjonującym we współczesnym odbiorze. Stanowi on pokłosie ogólnopolskiej konferencji, zorganizowanej 28 i 29 listopada 2016 roku przez Zakład Literatury XX Wieku, Teorii Literatury i Sztuki Przekładu Instytutu Filologii Polskiej UAM w Poznaniu.

W części drugiej spotykają się poetki urodzone w latach 70. ubiegłego wieku i później, a debiutujące po 1989 roku, a więc w nowej rzeczywistości społeczno-politycznej. Obok pisarek już uznanych i nagradzanych, mających niekiedy nawet dwudziestoletni dorobek, pojawiają się tu również debiutantki, dopiero rozpoczynające w ostatnich latach swą twórczą drogę – Justyna Bargielska, Marta Podgórnik, Ewa Elżbieta Nowakowska, Aneta Kamińska, Julia Fiedorczuk (dwa teksty jej poświęcone znajdują się w Konfrontacjach), Wioletta Grzegorzewska, Joanna Mueller, Klara Nowakowska, Kamila Janiak, Anna Augustyniak, Małgorzata Lebda, Barbara Klicka, Katarzyna Fetlińska oraz Jolanta Nawrot. Z kolei w osobnym dziale zatytułowanym Transfer umieszczono teksty omawiające twórczość przekładową poetek, pozwalające na poszerzenie i docenienie tego pola działalności piszących kobiet, zwykle traktowanego jako drugorzędne. Każdą z części otwierają artykuły o przekrojowym charakterze. Wskazują one – jak się wydaje – charakterystyczne dla poezji kobiet obszary zainteresowań, a jednocześnie dokumentują ich wewnętrzne transakcentacje: natura i witalizm stają się dominującymi tematami w części pierwszej, a motywy dziewczęcości i inicjacji oraz różnorodne role kobiece wyznaczają powracające wątki w części drugiej.