Wydawnictwo Poznańskie Studia Polonistyczne

 

O Wydawnictwie

Kontakt

Deklaracja dostępności

Dla  autorów

Newsletter

Książki

Seria Literacka

Seria Językoznawcza

Inne

Libri librorum

Modlitewniki

Wydania cyfrowe

Series Apocryphorum Polonorum Selectorum

Clypeus spiritualis

Czasopisma

Seria Literacka

Seria Językoznawcza

Porównania

Poznańskie Studia Slawistyczne

Katalogi wydawnicze

Linki

Nakład wyczerpany

Cena: 20 zł

Format: 165 × 240 mm
Liczba stron: 192
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
ISBN: 978-83-65666-29-1
Rok wydania: 2017

Do pobrania

Spis treści

red. Ewa Guderian-Czaplińska, Krzysztof Kurek

Teatralne przyjemności

Prace ofiarowane Profesor Elżbiecie Kalembie-Kasprzak

Warto wrócić do przyjemności w różnych odsłonach i znaczeniach, przyjrzeć się jej dzisiejszym uwarunkowaniom, uruchomić perspektywę historyczną, filozoficzną, krytyczną, odbiorczą, twórczą, intelektualną, sensualną, medialną i jeszcze inne. Zapytać o to, skąd się bierze i jak objawia teatralna przyjemność. Zobaczyć, z czym dziś przyjemność się łączy, a z czym zdecydowanie koliduje. Sprawdzić, czy nie jest ona właśnie jedną z tych kategorii, która – jeśli wróci do łask i zostanie nieco przedefiniowana – przynieść może wymierne pożytki, zwłaszcza w kontekście współczesnych teorii afektywnych. Używamy słów: satysfakcja, spełnienie, zadowolenie, radość – ale one jednak nie są pełnymi synonimami przyjemności. W polszczyźnie w ogóle rzadziej operujemy tym słowem, ale na przykład we Francji le plaisir jest nie tylko wciąż mocno osadzone w żywym języku, ale i zadomowiło się jako pełnoprawny termin – za sprawą choćby Barthesa i Lacana – w dyskursie filozoficznym. […] Ta mocna (i wszechstronna) obecność przyjemności, często wszakże będącej awersem mocnych doznań innego rodzaju, była jedną z zachęt dla naszych własnych rozważań usytuowanych na obszarze sztuk widowiskowych.

(fragment Słowa wstępnego do książki)