red. Ewa Rajewska, Daria Banasiewicz, Iga Skrzypczak
„Trudne” emocje i poetyki afektu we współczesnej literaturze dla dzieci i młodzieży
Monografia „Trudne” emocje i poetyki afektu we współczesnej literaturze dla dzieci i młodzieży zbiera prace naukowe dotyczące „trudnych” emocji, takich jak smutek, cierpienie, lęk, wstyd, gniew, zazdrość, poczucie niezrozumienia i osamotnienia we współczesnej twórczości skierowanej do młodego odbiorcy. Autorzy artykułów skupiają się na kwestiach niepełnosprawności, narracjach nieheteronormatywnych, śledzą motywy coming outu, analizują obrazy sieroctwa, dziecięcej bezdomności, lęku społecznego oraz przybliżają wizje postapokaliptyczne i te związane z uchodźstwem. Wątki podejmowane dotychczas wyłącznie w pracach poświęconych literaturze skierowanej do dojrzałego czytelnika zostają więc w tej monografii dostrzeżone w innym kontekście – książkach dla dzieci i nastolatków, uznawanych za indywidualności. Takie podejście każe unieważnić adultocentryczny podział i limitowanie wątków powszechnie uważanych za zbyt skomplikowane dla dziecięcego i młodzieżowego adresata, a w rezultacie wyznacza nowe granice i umożliwia przeformułowanie konceptu „trudnych” emocji w literaturze dla niedorosłego czytelnika.