Wydawnictwo Poznańskie Studia Polonistyczne

 

O Wydawnictwie

Kontakt

Deklaracja dostępności

Dla  autorów

Newsletter

Książki

Seria Literacka

Seria Językoznawcza

Inne

Libri librorum

Modlitewniki

Wydania cyfrowe

Series Apocryphorum Polonorum Selectorum

Clypeus spiritualis

Czasopisma

Seria Literacka

Seria Językoznawcza

Porównania

Poznańskie Studia Slawistyczne

Katalogi wydawnicze

Linki

Zamówienia:

przyfredry.com

Cena: 46 zł

Format: 160 × 235 mm
Liczba stron: 312
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
ISBN: 978-83-67305-57-0
ISSN: 1427-9118
Rok wydania: 2025

107

Dobrochna Ratajczakowa

Śmiech farsy i płacz melodramatu

Szkice o „złych gatunkach” jarmarcznej proweniencji

Książka pod tytułem Śmiech farsy i płacz melodramatu jest skierowana do polonistów i miłośników kultury popularnej, która niezbyt często jest u nas przedmiotem badawczej refleksji. Oba nieliterackie, komercyjne gatunki, traktowane jako pozbawione wartości, zatem „złe”, zostały ujęte z punktu widzenia emocji powstających podczas spektakli – śmiechu i płaczu, z wykorzystaniem dawnych kategorii – Kartezjusza – i nowoczesnych – Helmutha Plessnera. Emocje należały tu do improwizowanych performansów, by z czasem wejść w skład ich praktyki i poetyki. Oba gatunki narodziły się na jarmarku, w ramach średniowiecznej przestrzeni wolnego handlu, zaopatrzonej w przywileje królewskie, zapewniające ochronę kupcom i towarom. Jarmark, ukryty bohater książki, był miejscem spotkania heterogenicznych wspólnot konsumencko-odbiorczych, oczekujących rozrywki, i stanowił medium kulturowe tworzone przez liczne wędrowne media ludzkie. Powstawało tu wiele form o popularnym charakterze, które potem rozwijały się poza jarmarkiem – commedia dell’arte, pantomima, opera komiczna, cyrk… A swoistym uczestnikiem jarmarku był szarlatan, twórca dziwnych, magicznych opowieści i nie mniej magicznych tzw. leków szarlatana.


Projekt okładki: Lucyna Talejko-Kwiatkowska